Dar lekarzy tybetańskich

10 przykazań gimnastyki w łóżku – „zadziwiających i cudownych”
Nie wiem kto i kiedy ofiarował mi owe „zadziwiające i cudowne” ćwiczenia (cudzysłów użyto w oryginale). Natknęłam się na nie podczas porządkowania moich papierów. Postanowiłam je wypróbować. Po dwóch miesiącach ćwiczeń stwierdziłam, że istotnie są cudowne. Podobnie orzekli uczestnicy „szamańskich śród”, którym te ćwiczenia zademonstrowałam. Orzekli, że faktycznie działają odmładzająco.

Oto one:

1. Leżąc w łóżku, po przebudzeniu, wykonaj następujący, intensywny masaż: przytul dłonie do uszu tak, aby kciuki przylegały do głowy tuż za uszami. Złączonymi palcami dłoni wykonaj 30 ruchów od góry w dół, starając się, aby palce wskazujące poruszały się po brzegu małżowiny usznej. Skoncentruj się i trzymaj oczy zamknięte od początku do końca ćwiczenia.

Działanie fizjologiczne: Zapobiega tworzeniu się zmarszczek na twarzy, wzmacnia zęby, cyrkulację krwi w okolicy skroni, a także działanie nerwu twarzowego.

2. Dłoń prawej ręki połóż na czole, a lewą na prawej, małe palce leżą tuż nad łukami brwiowymi. Rozsuwaj i zsuwaj dłonie w kierunku kości policzkowych i z powrotem 20 razy.

Działanie fizjologiczne: Dzięki wzmocnieniu cyrkulacji krwi w głowie, znikają bóle i zawroty głowy.

3. Wierzchnią stroną zgiętych kciuków masuj 15 razy gałki oczne.

Działanie fizjologiczne: Zapobiega wszelkim chorobom oczu, uspokaja system nerwowy.

4. Obejmując szyję dłońmi obu rąk, masuj na przemian tarczycę 20 razy.

Działanie fizjologiczne: polepsza przemianę materii i pracę organów wewnętrznych.

5. Prawą dłoń ułóż pod żołądkiem, a lewą na prawej. Ruchami okrężnymi, zgodnie z biegiem wskazówek zegara, wykonuj masaż brzucha w taki sposób, by przemieszczał się on z góry w dół. Ułatwia to odpowiednie, lekko skośne ułożenie dłoni. Powtórz 20 razy.

Działanie fizjologiczne: Usprawniają się: cyrkulacja krwi w okolicach brzucha, wchłanianie pożywienia i praca jelit.

6. Leżąc płasko na plecach, wydychając powietrze wciągaj jak najsilniej brzuch w kierunku kręgosłupa, a na wdechu wypychaj go z całych sił w górę. Powtórz cykl 20 razy. Ten rodzaj oddychania brzusznego wykonuj codziennie 2-3 razy.

Działanie fizjologiczne: Przeciwdziała zastojom żółci i krwi, leczy schorzenia wątroby i traktu trawiennego, wzmaga ruch limfy, a osobom otyłym pomaga pozbyć się nadwagi.

7. Leżąc płasko na plecach, zegnij szybko, prawą nogę w stawie kolanowym, podciągnij ją energicznie do piersi, starając się przy tym uderzyć piętą w pośladek, a następnie wyrzuć energicznie nogę w górę i opuść na łóżko. Powtórz to nogą lewą. Wykonaj każdą po 30 razy.

Działanie fizjologiczne: Wzmacnia mięśnie brzucha, oraz poddaje korzystnemu masażowi organy wewnętrzne i gruczoły wydzielnicze.

8. Siedząc na łóżku, opuść nogi na podłogę. Lewą nogę ułóż na kolanie prawej i prawą dłonią pomasuj wklęsłą część stopy 20 razy. Następnie tak samo pomasuj prawą stopę.

Działanie fizjologiczne: Poprawia krążenie w dużych naczyniach krwionośnych, reguluje pracę serca, leczy choroby stawów (podagra, choroby reumatyczne).

9. Siedząc, spleć obie dłonie, ułóż je na karku pod głową, którą odchylaj w tył 10 razy.

Działanie fizjologiczne: Wpływa korzystnie na stan piersi i szyi. Poprawia krążenie w dużych naczyniach krwionośnych głowy, poprawia przepływy cieczy mózgowo-rdzeniowej.

10. Przykryj uszy nadgarstkami, palce ułóż pod głową. Wykonaj kilka serii bębnienia palcami po karku.

Działanie fizjologiczne: Pobudza tylną część kory mózgowej, leczy bóle głowy i zmniejsza natężenie szumów w uszach.

Ćwiczenia wykonujcie w skupieniu, pamiętając, że energia podążą za uwagą. Za najważniejsze z nich Tybetańczycy uważają 6 i 7.

Nina Grella

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *